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중앙유라시아사

< Xionites > 위키백과

by iamcool 2022. 11. 9.
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4세기- 7세기 Xionites(= Chionites 키오니테스/ 치오니태)

https://en.wikipedia.org/wiki/Xionites

 

* 히아오나 Hyanona= 히온 Hyon= 치오니태 Chionitae

 

** Xionites 간단 정리

 

1. 흉노가 한에 패해 중앙 아시아로 이주한 후 Xionites가 되었다.

: 4 세기와 7 세기 동안에 Transoxania , Bactria Iran 에서 두드러진 유목민

 

2. Xionites4개 무리

1) "Black" or northern (beyond the Jaxartes, 시르다리야강 북쪽?)

2) "Blue" or eastern (in Tianshan)

3) "White" or western (possibly the Hephthalites), around Khiva(히바)

4) the "Red" or southern (Kidarites and/or Alchon), south of the Oxus.

 

3. Xionites or "Hunas"로 알려진 네 개의 주요 "Hunic" states를 연대기 순으로 나열

: the Kidarites(320-500)-> the Hephthalites(440s-710)-> the Alchon(380-670)-> Nezak Huns(484-665)

1) the Kidarites(320-500): 박트리아를 지배, 헤프탈에 멸망

2) the Hephthalites(440s-710): 박트리아를 중심으로 확장

3) the Alchon(380-670): 간다라를 중심으로 확장, 인도 북서부 위치

4) Nezak Huns(484-665): 힌두쿠시 지역의 후나 피플

 

4. Xionites(= Hunas)의 두 그룹

1) Karmir Xyon

Kermichiones/ "Red Huns"/ Kidarites/ Alchon

2) Spet Xyon

“White Huns"/ Sveta-hunat/ the Hephtalites

 

 

-----------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Xionites, Chionites, or Chionitae (Middle Persian: Xiyōn or Hiyōn; Avestan: Xiiaona; Sogdian xwn; Pahlavi Xyon) are Romanisations of the ethnonym of a nomadic people who were prominent in Transoxania, Bactria and Iran during the 4th and 7th centuries CE.[1]

 

Xionites , Chionites 또는 Chionitae4 세기와 7 세기 동안에 Transoxania , Bactria Iran 에서 두드러진 유목민의 인종이름을 로마자 화 한 것입니다.

 

The Xionites appear to be synonymous with the Huna peoples of classical/medieval India,[2] and possibly also the Huns of European late antiquity. It is unclear whether the Xionites were connected to a people named in Ancient China as the Xunyu (Hünyü 獯鬻; WadeGiles Hsünyü), Xianyun 猃狁 (WadeGiles Hsien-yün) and Xiongnu (匈奴 WadeGiles Hsiung-nu). (While some sources use names such as Hunas, Huns and Xiongnu interchangeably, this remains controversial.)

 

Xionites는 고대 / 중세 인도 의 Huna peoples과 동의어 인 것으로 보이며, [2] 아마도 유럽의 고대 후기의 Huns과도 유사하다. XionitesXunyu (Hünyü 獯鬻; Wade-Giles Hsünyü), Xianyun 猃狁 (Wade-Giles Hsien-yün) Xiongnu (匈奴 Wade-Giles Hsiung-nu)로 고대 중국 에서 명명 된 사람들과 연결되어 있는지 여부는 확실하지 않습니다. ). (일부 소스에서 Hunas, Huns Xiongnu를 서로 바꾸어 사용할 수 있지만, 여전히 논란의 여지가 있습니다.)

 

They were first described by the Roman historian, Ammianus Marcellinus, who was in Bactria during 356-57 CE; he described the Chionitæ as living with the Kushans.[3] Ammianus indicates that the Xionites had previously lived in Transoxiana and, after entering Bactria, became vassals of the Kushans, were influenced culturally by them and had adopted the Bactrian language. They had attacked the Sassanid Empire,[1][4] but later (led by a chief named Grumbates), served as mercenaries in the Sassanian army.

 

그들은 356-57년에 박트리아에 살았던 로마 역사가 Ammianus Marcellinus에 의해 처음 묘사되었다. 그는 Kushans와 함께 사는 것으로 the Chionitæ를 서술했다. [3] AmmianusXionites가 이전에 Transoxiana에 살았으며, Bactria에 들어간 후 Kushans의 속국 이되었으며, 박트리아에 문화적으로 영향을 받아 Bactrian 언어를 채택했음을 나타냅니다. 그들은 사산 제국을 공격했다. [1] [4] 그러나 나중에 (Grumbates라는 족장이 이끄는) 사산 제국 군대의 용병으로 복무했다.

 

Within the Xionites, there seem to have been two main subgroups, which were known in the Iranian languages by names such as Karmir Xyon and Spet Xyon. The prefixes karmir ("red") and speta ("white") likely refer to Central Asian traditions in which particular colours symbolised the cardinal points. The Karmir Xyon were known in European sources as the Kermichiones or "Red Huns", and some scholars have identified them with the Kidarites and/or Alchon. The Spet Xyon or "White Huns" appear to have been the known in India by the cognate name Sveta-huna, and are often identified, controversially, with the Hephtalites.

 

Xionites에는 Karmir Xyon Spet Xyon 과 같은 이름으로 이란 언어로 알려진 두 개의 주요 하위 그룹이 있는 것으로 보입니다 . 접두사 karmir( "red")speta ( "white")는 상징되어지는 특별한 색상 안에서 중앙 아시아 전통을 나타 냅니다 . Karmir Xyon 은 유럽 소스에서 Kermichiones 또는 "Red Huns"로 알려졌으며 일부 학자들은 이를 Kidarites 혹은 Alchon으로 식별했습니다. Spet Xyon 또는 "화이트 훈 (White Huns)"은 인도에서 동족의 이름으로 Sveta-huna라는 이름으로 알려진 것으로 보이며 , 종종 헤프탈과 논쟁의 여지가 있다.

 

History[edit]

 

The defeat of the Xiongnu in 89 CE by Chinese forces at the Battle of Ikh Bayan and subsequent Chinese campaigns against them, led by Ban Chao may have been a factor in the ethnogenesis of the Xionites and their migration into Central Asia.

 

반초가 이끄는 Ikh Bayan 전투에서 중국군에 의한 89Xiongnu(흉노)의 패배와 이어지는 중국의 캠페인은 Xionites의 민족 생성과 중앙 아시아로의 이주에 영향을 미쳤을 것이다.

 

Xionite tribes reportedly organised themselves into four main hordes: "Black" or northern (beyond the Jaxartes), "Blue" or eastern (in Tianshan), "White" or western (possibly the Hephthalites), around Khiva, and the "Red" or southern (Kidarites and/or Alchon), south of the Oxus. Artefacts found from the area they inhabited dating from their period indicate their totem animal seems to have been the (rein)deer. An inscription on the walls of the royal palace in Persepolis about Darius's empire calls them Hunae.

 

xionite 부족은 알려진바에 따르면 그들을 4개의 주요 무리로 조직했다고 한다: "Black" or northern (beyond the Jaxartes, 시르다리야강 너머), "Blue" or eastern (in Tianshan), "White" or western (possibly the Hephthalites), around Khiva(히바), and the "Red" or southern (Kidarites and/or Alchon), south of the Oxus. 그들이 거주했던 지역에서 발견 된 유물들은 토템 동물이 사슴이었던 것으로 보인다. 다리우스 제국에 관한 페르세폴리스의 왕궁 벽에 새겨진 비문은 그들을 후나(Huena) 라고 부릅니다 .

 

The Xionites are best documented in southern Central Asia from the late 4th century AD until the mid-5th century AD.

 

Xionites는 서기 4 세기 말부터 서기 5 세기 중반까지 중앙 아시아 남부에서 가장 잘 기록되어 있습니다.

 

1) Kidarites[edit]

 

Sometime between 194 and 214, according to the Armenian historian Moses of Khorene (5th century), Hunni (probably the Kidarites) captured the city of Balkh (Armenian name: Kush) .[10] According to Armenian sources, Balkh became the capital of the Hunni.

 

아르메니아 역사가 Moses of Khorene(5 세기)에 따르면, 194 년에서 214 년 사이에 Hunni (아마도 Kidarites )the city of Balkh(아르메니아어 이름 : Kush )를 점령했습니다. 아르메니아 소식통에 따르면 Balkhthe Hunni의 수도가 되었다.

 

cf) Balkh(발흐)

현 아프가니스탄 북부에 위치

 

At the end of the 4th century AD, the Kidarites were pushed into Gandhara, after a new wave of invaders from the north, the Alchon, entered Bactria.[11]

 

4 세기 말에 the Kidarites은 북쪽에서 온 새로운 침략군인 the Alchon이 박트리아로 들어간 후 간다라로 밀려났다.

 

2) Clashes with the Sasanians[edit]

the Sasanians과의 충돌

 

Early confrontations between the Sasanian Empire of Shapur II with the Xionites were described by Ammianus Marcellinus: he reports that in 356 CE, Shapur II was taking his winter quarters on his eastern borders, "repelling the hostilities of the bordering tribes" of the Xionites and the Euseni, a name often amended to Cuseni (meaning the Kushans).[12][13]

 

샤푸르 2세의 사산제국과 Xionites간의 초기 대립은 Ammianus Marcellinus에 의해 묘사되었다. 그는 356 년에 샤푸르 2 세가 the Xionites와 이름이 자주 Cuseni(the Kushans이라는 의미)라고 정정되어지는 the Euseni경계에 있는 부족들과의 적대를 격퇴하면서 동방 국경에서 자신의 겨울 숙영지를 점령하고 있다고 말했다.

 

Shapur made a treaty of alliance with the Chionites and the Gelani in 358 CE.[14]

Shapur358 년에 ChionitesGelani와 동맹을 맺었습니다.

 

3) Alchon[edit]

 

In 460, Khingila I reportedly united a Hephthalite ruling élite with elements of the Uar and Xionites as Alchon (or Alχon).[citation needed] when.[citation needed]

 

460 년에, Khingila I 는 알려진 바에 의하면 Alchon으로써 the Uar Xionites의 구성원들을 에프탈 지배 엘리트에 통합시켰다.

 

At the end of the 5th century the Alchon invaded North India where they were known as the Huna.[citation needed] In India the Alchon were not distinguished from their immediate Hephthalite predecessors,[citation needed] and both are known as Sveta-Hunas there.[citation needed] Perhaps complimenting this term, Procopius (527-565) wrote that they were white skinned,[citation needed] had an organized kingship, and that their life was not wild/nomadic and they lived in cities.

 

5 세기 말에 the Alchon은 북인도를 침공하여 거기서 후나(Huna) 로 알려졌다. 인도에서 Alchon은 그들의 직접적인 Hephthalite 선조와 구별되지 않았으며, 거기서 둘 다 모두 Sveta-Hunas로 알려져 있습니다. 아마도 이 용어를 칭찬하는 Procopius (527-565)는 그들이 피부가 하얗고, 조직된 왕권을 가졌으며, 그들의 삶은 야생/ 유목적이 아니었고, 그들은 도시에서 살았다고 기록했습니다.

 

The Alchon were noted for their distinctive coins, minted in Bactria in the 5th and 6th centuries. The name Khigi, inscribed in Bactrian script on one of the coins, and Narendra on another, have led some scholars[who?] to believe that the Hephthalite kings Khingila and Narana were of the AlChoNo tribe.[vague][citation needed] They imitated the earlier style of their Hephthalite predecessors, the Kidarite Hun successors to the Kushans. In particular the Alchon style imitates the coins of Kidarite Varhran I (syn. Kushan Varhran IV).[citation needed]

 

Alchon은 독특한 동전으로 유명하며 5 세기와 6 세기에 Bactria에서 채굴되었습니다. 동전 중 하나에 박트리아 문자로 새겨진 Khigi와 또 다른 곳에 새겨진 Narendra는 몇몇 학자들을 Hephthalite KhingilaNaranaAlChoNo 부족의 사람이라고 믿게 했습니다. 그들은 그들의 Hephthalite 선조의 초기 스타일, 쿠산에서 Kidarite Hun 후계자를 모방했다. 특히 Alchon 스타일은 Kidarite Varhran I (syn. Kushan Varhran IV)의 동전을 모방합니다.

 

The earliest coins of the Alchon have several distinctive features: 1) the king's head is presented in an elongated form to reflect the Alchon practice of head binding; 2) The characteristic bull/lunar tamgha of the Alchon is represented on the obverse of the coins.[16]

 

Alchon의 초기 동전에는 몇 가지 특징이 있습니다. 1) 왕의 머리는 head binding에 있어서Alchon 관행을 반영하기 위해 길쭉한 형태로 나타납니다. 2) Alchon의 특징적인 황소 / tamgha는 동전의 앞면에 표시됩니다.

 

4) Hephthalites[edit]

 

The Hephthalites, or White Huns, were a nomadic tribe who conquered large parts of the eastern middle-east and may have originally been part of the Xionites.

 

Hephthalites 혹은 White Huns는 동부 중동의 많은 부분을 정복 한 유목 민족이고, 원래는Xionites의 일부였을 겁니다.

 

5) Nazak

 

Although the power of the Huna in Bactria was shattered in the 560s by a combination of Sassanid and proto-Turkic forces, the last Hephthalite king Narana/Narendra managed to maintain some kind of rule between 570 and 600 AD over the nspk, napki or Nezak tribes that remained.

 

Bactria에서 Huna의 힘은 560 년대 Sassanid proto-Turkic 군대의 조합에 의해 산산이 부서졌지만, 마지막 Hephthalite Narana / Narendra는 남아있는 nspk , napki 또는 Nezak에 대한 570 ~ 600 AD 사이에 어떤 종류의 지배를 유지하려 했습니다.

 

6) Identity of the Karmir Xyon and White Xyon[edit]

 

H. W. Bailey argues that the Pahlavi name Xyon may be read as the Indian Huna owing to the similarity of sound.[17] In the Avestan tradition (Yts. 9.30-31, 19.87) the Xiiaona were characterized as enemies of Vishtaspa, the patron of Zoroaster.[1]

 

H. W. Bailey Pahlavi 이름 인 Xyon 은 소리의 유사성 때문에 Indian Huna 로 읽힐 수 있다고 주장합니다. [17] the Avestan tradition에서 the Xiiaona는 조로아스터의 수호자인 Vishtaspa의 적으로 특징 지어 졌다.

 

In the later Pahlavi tradition, the Karmir Xyon ("Red Xyon") and Spet Xyon ("White Xyon") are mentioned.[1] The Red Xyon of the Pahlavi tradition (7th century)[18] have been identified by Bailey as the Kermichiones or Ermechiones.[1]

 

후기 Pahlavi 전통에서는 Karmir Xyon ( "Red Xyon") Spet Xyon ( "White Xyon")이 언급됩니다. [1] 팔라비 전통(7세기)The Red Xyon은 베일리에 의해 케르미시온 (Kermichiones) 또는 에르메치오네 (Ermechiones) 로 확인되었다.

 

According to Bailey, the Hara Huna of Indian sources are to be identified with the Karmir Xyon of the Avesta.[19] Similarly he identifies the Sveta Huna of Indian sources with the Spet Xyon of the Avesta. While the Hephthalite are not mentioned in Indian sources, they are sometimes also linked to the Spet Xyon (and therefore possibly to the Sveta Huna).

 

베일리에 따르면 인도 소스의 Hara Huna는 아베스타(Avesta)Karmir Xyon과 동일시되어야 한다. [19] 마찬가지로 그는 인도 소스의 스베타 후나 (Sveta Huna) 를 아베스타 의 스펫 시온 (Spet Xyon) 과 동일시했다 . Hephthalite 는 인도의 출처에서 언급되지 않았지만 때때로 Spet Xyon 과 연결 되기도합니다 (따라서 Sveta Huna 와 연결될 수도 있습니다).

 

More controversially, the names Karmir Xyon and Spet Xyon are often rendered as "Red Huns" and "White Huns", reflecting speculation that the Xyon were linked to Huns recorded simultaneously in Europe.

 

보다 논쟁적으로 Karmir Xyon Spet Xyon 이라는 이름은 종종 "Red Huns""White Huns"로 표현되는데, 이는 Xyon이 유럽에서 동시에 기록 된 Huns와 관련이 있다는 추측을 반영합니다.

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