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중앙유라시아사

< Shatuo > 위키백과

by iamcool 2023. 2. 22.
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Shatuo 위키백과

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Shatuo

 

** 간단정리

1) 480년대 Yueban(Zhetysu에 있던 북흉노의 잔존 세력)은 네 개의 Chuy tribe로 나누어졌다.

= Chuyue (處月), Chumi (處密), Chumukun (處木昆), Chuban (處半)

2) 7세기 중반 Chuyue와 돌궐족이 합쳐져서 Shatuo가 성립되었다.

* Shatuo의 세 개의 하위부족

= Chuyue (處月), Türgesh-associated Suoge(娑葛), Anqing (安慶) of Sogdian origins

3) 875~883년 황소의 난을 진압하였고, 당 멸망 후 오대십국 시대(907~979)에 단명한 4개 왕조를 세웠다.

* 후당(923 ~ 936)/ 후진(936 ~ 946)/ 후한(947 ~ 979)/ 북한(951 ~ 979)

4) 960년까지 사타족 대부분은 한족에 동화되었다.

5) 10세기부터 13세기까지 스텝에 남아 있던 사타 잔당은 현대 몽골의 영토에서 몽고어를 사용하는 타타르 연합에 가입하여, 타타르족의 Ongud or White Tatars branch로 알려지게 되었다.

 

 

 

 

The Shatuo, or the Shatuo Turks[1] (Chinese: 沙陀突厥; pinyin: Shātuó Tūjué; also transcribed as Sha-t'o, Sanskrit Sart[2]) were a Turkic tribe that heavily influenced northern Chinese politics from the late ninth century through the tenth century. They are noted for founding three, Later Tang, Later Jin, and Later Han, of the five dynasties and one, Northern Han, of the ten kingdoms during the Five Dynasties and Ten Kingdoms period. The Northern Han would later be conquered by the Song dynasty. After which, they mostly disappeared as an ethnic group and assimilated into the Han Chinese ethnicity.

 

The Shatuo(사타) 혹은 the Shatuo Turks9세기 말부터 10세기까지 중국 북부 정치에 큰 영향을 미친 투르크계 부족이다. 이들은 오대십국시대 오대 중 후당, 후진, 후한 세 곳과 십국 중 북한 한 곳을 세운 것으로 유명하다. 북한은 나중에 송나라에 의해 정복되었다. 이후 이들은 대부분 하나의 민족 그룹으로서 사라졌고 한족에 동화되었다.

 

 

<< Origins >>

 

< Chuyue >

 

The Shatuo tribe were descended mainly from the Western Turkic Chuyue tribe,[3][4][5] who in turn belonged to a group of four Chuy tribes, collectively known as Yueban.[2] The Yueban state survived to the end of the 480s when its independence was destroyed by the Tiele people. After the fall of the state, the people of Yueban formed four tribes - Chuyue, Chumi, Chumuhun and Chuban. These tribes became major players in the later First Turkic Khaganate and thereafter.[6] The Chuyue and Chumi did not belong to the dominant Onoq (Ten Arrows) Union, while Chumukun and Chuban did.[7]

 

사타는 주로 Yueban으로 알려진 4개의 Chuy tribes 중 하나에 속하는 서투르크계 Chuyue tribe의 후손이었다. The Yueban statethe Tiele people에 의해 독립이 파괴된 480년대 말까지 존속했다. 나라가 멸망한 후, Yueban 사람들은 Chuyue, Chumi, Chumuhun and Chuban라는 네 개의 부족을 형성하였다. 이 부족들은 후기의 돌궐제1제국과 그 이후에 주요 세력이 되었다. Chuyue Chumi는 지배적인 Onoq (Ten Arrows) Union에 속하지 않았고 Chumukun ChubanOnoq에 속했다.

 

 

< Tiele >

 

Other sources claim the Shatuo originated from the Tiele. The epitaph of Shatuo Li Keyong, a late-Tang military commissioner (jiedushi), states that his clan's progenitor was "Yidu, Lord of the Xueyantuo state, an unrivaled general" (益度薛延陀國君無敵將軍),[8] Xueyantuo was a Tiele tribe.[9] Other Chinese chroniclers traced the Shatuo's origins to a Tiele chief named *Bayar (拔也 Baye)[10] ~ *Bayïrku (拔也古 Bayegu)[11][4][12] The Song historian Ouyang Xiu rejected the Bayïrku origin of Shatuo; he pointed out that the Bayïrku were contemporaries, not primordial ancestors, of the Shatuo's reigning clan Zhuxie, and that this Western Turkic kin-group adopted Shatuo as their tribal name and Zhuxie as surname after their chief Jinzhong (盡忠; lit. "Loyal to the Utmost") had moved into Beiting Protectorate, in Tang Dezong's time (r. 780 - 804).[4]

 

다른 자료들은 사타가 Tiele에서 유래했다고 주장한다. 당나라 말기 군사위원(절도사)인 사타 이극용의 비문에 따르면, 그의 씨족의 조상은 "Yidu, 설연타의 군주, 독보적인 장군"이었고, 설연타는 Tiele tribe였다. 다른 중국 연대기 작가들은 사타의 기원을 Tiele chief 이름인 *Bayar (拔也 Baye)[10] ~ *Bayïrku (拔也古 Bayegu)에서 추적한다. 송의 역사학자 구양수는 사타의 Bayïrku 기원을 부정하면서, Bayïrku는 사타의 통치 씨족인 Zhuxie와 동시대 사람들이며 원초적인 조상이 아니고, 이 서투르크 친족들이 사타를 그들의 부족명으로 채용했고, 그들의 족장 Jinzhong(“최고의 충성”)이 당 덕종 시기에 북정도호부로 이동한 후에 성으로 Zhuxie를 채용했다.

 

 

< Shatuo >

 

The Chuyue tribe members who remained in the Western Turkic Kaganate, under Onoq leadership, occupied territory east of the lake Barkul, and were called, in Chinese, Shatuo (literally "sandy slope" or "gravel sands", i.e. desert). Shatuoji is also the name of a desert in northern Xinjiang.[13]

 

Onoq의 지도하에 서돌궐제국에 남아있던 Chuye 부족원들은 바르쿨 호수 동쪽의 영토를 점령했고, 중국어로 Shatuo(말 그대로 모래언덕혹은 자갈모래”, 예 사막)이라고 불렸다. Shatuoji는 신장 북부의 사막의 이름이기도 하다.

 

The Shatuo consisted of three sub-tribes: Chuyue (處月), Suoge (娑葛),[14] and Anqing (安慶), the last of whom were of Sogdian origins.[4] The Shatuo participated in suppressing many uprisings on behalf of the Tang dynasty, which granted their leaders various titles and rewards. After a defeat of the Chuy by Tibetans in 808, the Chuy Shatuo branch asked China for protection, and moved into Inner China. After aiding in the suppression of the Huang Chao uprising in 875883, and establishing three out of five short-lived dynasties during the Five Dynasties and Ten Kingdoms period (907-960), their number in China fell down to between 50 and 100 thousand, ruling a Chinese population of about 50 million people.

 

사타는 세 개의 하위 종족으로 구성되었다: Chuyue (處月), Suoge (娑葛), and Anqing (安慶)- Anqing은 소그디언 기원이다. 사타는 당나라를 대신하여 많은 봉기를 진압하는 데 참여하였고, 그들의 지도자들에게 다양한 직함과 보상을 주었다. 808년 티베트인들에게 Chuy가 패망한 후 the Chuy Shatuo branch는 중국에 보호를 요청하고 중국 내륙으로 이주했다. 875~883년 황소의 난을 진압하고 오대십국 시대(907~960)에 단명한 왕조 5개 중 3개를 세운 후, 중국 내 그들의 수는 5만에서 10만 명 사이로 줄어들어 약 5천만 명의 중국 인구를 지배했다?

 

A detailed analysis of the term Shatuo (Sanskrit Sart) is given by Chjan Si-man.[15] Their social and economic life was studied by W. Eberhard.[16] In "Tanghuyao" the Shato tamga is depicted as ShatoTamgaZuev.gif[17]

 

Shatuo(산스크리트어 Sart)라는 용어에 대한 자세한 분석은 장시만이 했다. 그들의 사회와 경제 생활은 W. 에버하드에 의해 연구되었다. '탕후야오'에서 the Shato tamga는 다음과 같이 묘사된다.

 

Shatuo nobles established the Later Tang dynasty of China (923-956).[18] During the Mongol period the Shatuo fell under the Chagatai Khanate, and after its demise remained in its remnant in Zhetysu and northern Tian Shan.

 

사타 귀족들은 중국의 후당 왕조(923-956)를 세웠다. 몽골 시대에는 차가타이 칸국에 속했고, 그것의 멸망 후에는 잔당이 제티수와 톈산 북부에는 남아 있었다.

 

The Shatuo received tribute from the Tatar people from north of the Ordos in 966, while they were vassals of the Khitan Emperor.[19]

 

사타는 966년 거란 황제의 속국이었던 오르도스 북쪽의 타타르족으로부터 공물을 받았다.

 

 

<< History >>

 

< Early Shatuo (7-8th century) >

 

The early Shatuo were originally called the Turks of Shatuo circuit (lit. Shatuo Turks/Shatuo Tujue). Occasional references were made to the three tribes of the Shatuo: Shatuo, Anqing, and Yinge. The Shatuo population was never large but their warriors had a reputation for being brave and aggressive as well as proficient in siege warfare and archery. They participated in Emperor Taizong of Tang's campaigns against Goryeo in the 640s and performed with distinction despite their ultimate failure. At the same time the Shatuo also came into conflict with neighboring tribes, leading them to further depend on the Tang dynasty for support. In 702, Shatuo Jinshan, ancestor of the future late Tang warlord Li Keyong, started sending tribute to the Tang court.[20] In 714, Jinshan was invited to Chang'an where Emperor Xuanzong of Tang hosted a banquet for him.[21] During the An Lushan rebellion in the 750s, the Shatuo provided significant military aid to the Tang alongside the Uyghur Khaganate. Yao Runeng (姚如能) mentioned in the 9th-century Deeds of An Lushan, two separate tribes Shatuo 沙陀 and Zhuye (朱耶) ~ Zhuxie 朱邪, among the non-Chinese tribes in the He and Long regions under Turko-Khotanese loyalist superintendent Geshu Han (哥舒翰, d. 757).[22]

 

초기 사타는 원래 the Turks of Shatuo circuit (lit. Shatuo Turks/Shatuo Tujue)으로 불렸다. 때때로 사타의 세 부족에 대한 언급이 있었다: Shatuo, Anqing, and Yinge. 사타의 인구는 결코 많지는 않았지만 그들의 전사들은 용감하고 공격적이며 공성전과 활쏘기에 능하다는 평판을 받았다. 그들은 640년대 당 태종의 고려 원정에 참여했고, 그들의 궁극적인 실패에도 불구하고 뛰어난 활약을 펼쳤다. 동시에 사타는 주변 부족들과도 충돌하여 당나라에 더욱 의존하게 되었다. 702, 당나라 군벌 이극용의 조상인 Shatuo Jinshan은 당나라에 조공을 보내기 시작했다. 714, Jinshan은 당 현종이 그를 위해 잔치를 베풀었던 장안에 초대되었다. 750년대 안사의 난 동안, 사타는 위구르 카간국과 함께 당나라에 상당한 군사 원조를 제공했다. 야오룬엥은 9세기 안록산행전에서 Turko-Khotanese(돌궐-호탄계?)의 충신 게슈한 치하의 하()와 롱() 지역의 비()중국 부족 중 두 부족인 Shatuo 沙陀 and Zhuye (朱耶) ~ Zhuxie 朱邪를 언급했다.

 

 

< Tang subjects (9th century) >

 

In 809, the Tang resettled several Shatuo tribes in Hedong (modern northern Shanxi), also called Jin based on the region's ancient name. The Shatuo there were semi-pastoralists who traded in horse, sheep, and cattle. However their way of life gradually changed over the 9th century as they became more settled and intermarried with border people and the Han Chinese. Their population also increased. In the early 9th century, reports of 6,000-7,000 Shatuo tents point toward a population of just 30,000 people, including women and children. By the end of the 9th century, the Shatuo had 50,000-60,000 male warriors.[23]

 

809, 당나라는 허동(현재의 산시 북부)에 몇몇 사타 부족들을 재정착시켰고, 이 지역의 옛 이름에서 따온 진이라고도 불렸다. 그곳의 사타족은 말, , 소를 거래하는 반유목민들이었다. 그러나 그들이 보다 정착하게 되면서 그들의 생활방식은 9세기에 접어들면서 점차 바뀌었고, 국경지대 사람들 & 한족과 결혼하게 되었다 그들의 인구도 증가했다. 9세기 초 6000~7000개의 사타 텐트가 있다는 보고는 여성과 어린이를 포함한 불과 3만 명의 인구를 가리키고 있다. 9세기 말까지 사타는 5만에서 6만 명의 남성 전사가 있었다.

 

In 821, Zhuye Zhiyi, the great-grandfather of Li Keyong, led a failed attack on the rebellious jiedushi circuit of Chengde.[23]

 

821, 이극용의 증조부인 주예지이가 청더(成德)[23]의 반란을 일으킨 절도사를를 공격했으나 실패했다.

 

The Shatuo ruling family started using Zhuye as their surname. Zhuye Chixin (d. 888) abandoned it after he was bestowed the name Li Guochang by the Tang emperor for his role in the suppression of Pang Xun's rebel general, Wang Hongli, in 869.[21] Guochang later upset the Tang court by slaying the governor of Datong, Duan Wenchu, in 872. In 880, tensions came to a head when Guochang's forces suffered a defeat to Tang mercenaries, costing him a loss of 17,000 men. This led the Shatuo to turn north to their "Tartar" friends for support.[24]

 

사투 지배 패밀리는 Zhuye를 성으로 쓰기 시작했다. 주예치신 869년 방훈의 반란군 장군 왕홍리를 진압한 공로로 당나라 황제로부터 이국창이라는 이름을 받은 뒤 이것을 버렸다. 국창은 872년 다퉁의 총독인 단원추를 죽임으로써 당나라를 뒤흔들었다. 880, 국창의 군대가 당나라 용병에게 패배하여 17,000명의 병사를 잃었을 때 긴장이 고조되었다. 이로 인해 사타는 북상하여 "Tartar" 친구들에게 지원을 요청하게 되었다.

 

 

< Li Keyong >

 

The son of Li Guochang, Li Keyong, was a very capable warrior. He was said to be capable of "hitting twin flying ducks from a reclining position" and was called the "Dragon with a Single Eye" because he had an eye that was noticeably larger than the other.[25] He led Shatuo forces to defeat Huang Chao, who had rebelled against the Tang and taken Chang'an in 881. The Shatuo victory in 883 forced Huang Chao to retreat from Chang'an. The then 28-year old Keyong, in charge of the Shatuo after his father's retirement, celebrated in Chang'an the following year. According to Sima Guang, "Keyong’s contribution to the suppression of Huang Chao was arguably second to none."[24] Despite arguably saving the Tang dynasty, the Shatuo sacked Chang'an in 885. Keyong was appointed prefect of Daizhou and governor of Yanmen. From there, he expanded his territory to Jinyang, Zezhou, and Liaozhou. In 890, the Shatuo took Zhaoyi.[26]

 

이국창의 아들인 이극용은 매우 유능한 전사였다. 그는 "누운 자세에서 날아다니는 쌍둥이 오리를 쏠 수 있다"고 일컬어졌고,[25] 다른 이들보다 눈에 띄게 큰 눈을 가진 한눈을 가진 용으로 불렸다. 그는 881년 당나라에 반기를 들고 장안을 점령한 황소를 물리치기 위해 사타군을 이끌었다. 883년 사타의 승리로 황소는 장안에서 후퇴할 수밖에 없었다. 당시 28세였던 극용은 아버지 퇴임 후 사타를 책임지고 이듬해 장안에서 축하 행사를 했다. 사마 광에 따르면, "황소 진압에 대한 경의 공헌은 거의 틀림없이 누구에게도 뒤지지 않았다." 당나라를 구했음에도 불구하고, 사투는 885년에 장안을 약탈했다. 극용은 다이저우(大州)의 관리, 연문(延門)의 지사로 임명되었다. 그곳에서 그는 진양, 제저우, 랴오저우로 영토를 확장하였다. 890, 사타는 자오이를 점령했다.

 

Jinyang became the Shatuo capital. It was strategically located between two hills more akin to mountains, rising as high as a thousand meters. Combined with craters and dry riverbeds, the location made attacks from the southeast and northwest hazardous. In the west, the Yellow River made any maneuver costly in time and materiel. Jinyang itself was a fortress city with a wall spanning 20 km with sufficient provisions to last a year. It was seen as "the northern door to the empire" at the time.[27]

 

진양(현 산시성 타위위안)은 사타의 수도가 되었다. 그것은 전략적으로 산과 비슷한 두 언덕 사이에 위치해 있었고, 천 미터나 높이까지 솟아 있었다. 크레이터와 건조한 강바닥이 합쳐진 이 지역은 남동쪽과 북서쪽에서 위험한 공격을 가했다? 서쪽의 황하에서는 어떤 작전도 시간과 물자가 많이 든다. 진양은 20km에 이르는 성벽과 1년 동안 사용할 수 있는 충분한 식량을 갖춘 성곽 도시였다. 그 당시에는 "제국의 북쪽 문"으로 여겨졌다.

 

 

<< Five Dynasties >>

 

The Tang dynasty fell in 907 and was replaced by the Later Liang. The Shatuo had their own principality Jin (Later Tang precursor) under the Tang dynasty, in the area now known as Shanxi, which was granted to them as a fief in 883 by the Tang emperors, and survived the fall of the Tang dynasty in 907. The Tang dynasty emperor's had granted the Shatuo Zhuye chieftain Li Keyong the imperial surname of Li and title Prince of Jin, adopting him into the imperial family. They had tense relations with the Later Liang, and cultivated good relations with the emerging Khitan power to the north.

 

당나라가 907년에 멸망하여 후량으로 대체되었다. 사타는 현재 산시(山西)로 알려진 지역에 당나라 때 그들만의 진 공국을 가지고 있었고, 883년 당나라에 의해 영지로 주어졌고, 907년 당나라가 멸망한 후에도 살아남았다. 당나라 황제는 the Shatuo Zhuye chieftain 이극용에게 Li라는 황제의 성과 진의 왕자 칭호를 부여하고 황실에 양자로 삼았다. 그들은 후량과 긴박한 관계를 맺었고, 북쪽의 신흥 거란 세력과 좋은 관계를 맺었다.

 

 

< Later Tang 923 ~ 936 >

 

The son of Li Keyong, Li Cunxu, succeeded in destroying the Later Liang in 923, declaring himself the emperor of the “Restored Tang”, officially known as the Later Tang, using the fact that his family was granted the imperial Li surname of the Tang dynasty and a princely title to declare themselves legitimate Tang dynasty emperors. In line with claims of restoring the Tang, Li moved the capital from Kaifeng back to Luoyang, where it had been during the Tang dynasty. The Later Tang controlled more territory than the Later Liang, including the Beijing area, the surrounding Sixteen Prefectures , Shanxi and Shaanxi Province.

 

923년 이극용의 아들 이존욱은 후량을 멸망시키는 데 성공하여 공식적으로 후당이라고 알려진 “Restored Tang”의 황제를 자칭하고, 자신의 가문이 당나라의 이씨(李氏)와 당나라의 황태자(王太子)라는 칭호를 부여받았다는 사실을 이용해 스스로를 후당의 황제로 칭했다. 당나라를 복원한다는 주장에 따라, 리는 개봉에서 당나라 때 있었던 낙양으로 도읍을 옮겼다. 후당은 베이징 지역, 연운16, 산시 성, 산시 성(섬서성) 등 후량보다 더 많은 영토를 지배했다.

 

This was the first of three short-lived Shatuo dynasties. The last Later Tang Emperor was a Han Chinese, Li Congke, originally surnamed Wang, who was adopted by the Shatuo Later Tang Emperor Li Siyuan, granted the imperial surname Li and made the Prince of Lu.

 

이것은 짧은 세 개의 사타 왕조 중 첫 번째 왕조였다. 마지막 후당 황제는 한족인 리콩커(이종가), 원래 왕씨였는데, 사타 후당 황제 리시원(이사원)에 의해 양자가 되어 황성 리를 하사 받고 the Prince of Lu로 삼았었다.

 

 

< Later Jin 936 ~ 946 >

 

The Later Tang was brought to an end in 936 when Shi Jingtang (posthumously known as Gaozu of Later Jin), also a Shatuo, successfully rebelled against the Han Chinese Later Tang emperor Li Congke and established the Later Jin dynasty. Shi moved the capital back to Kaifeng, then called Bian. The Later Jin controlled essentially the same territory as the Later Tang except the strategic Sixteen Prefectures area, which had been ceded to the expanding Liao Empire established by the Khitans.

 

후당은 936년 역시 사타족인 시징탕(석경당)이 한족 후당 황제 이콩케(이종가)에 맞서 성공적으로 반란을 일으켜 후진 왕조를 세우면서 막을 내렸다. 석경당은 수도를 카이펑으로 다시 옮겼고, 그 후 비앙으로 불렸다. 후진은 거란족이 세운 요나라에 할양된 전략적인 연운16주 지역을 제외하고 후당과 같은 영토를 지배했다.

 

Later historians would denigrate the Later Jin as a puppet regime of the powerful Liao to the north. When Shi's successor did defy the Liao, a Khitan invasion resulted in the end of the dynasty in 946.

 

후대의 역사학자들은 후진을 북쪽의 강력한 요나라의 꼭두각시 정권으로 폄하했다. 석경당의 후계자가 요나라에 도전했을 때, 거란군의 침략은 946년 왕조가 멸망하는 결과를 낳았다.

 

 

< Later Han(947 ~ 951) and Northern Han(951 ~ 979) >

 

The death of the Khitan emperor on his return from the raid on the Later Jin left a power vacuum that was filled by Liu Zhiyuan, another Shatuo who founded the Later Han in 947. The capital was at Bian (Kaifeng) and the state held the same territories as its predecessor. Liu died after a single year of reign and was succeeded by his teenage son, in turn unable to reign for more than two years, when this very short-lived dynasty was ended by the Later Zhou. The remnants of the Later Han returned to the traditional Shatuo Turk stronghold of Shanxi and established the Northern Han Kingdom. The Last Northern Han Emperor, Liu Jiyuan was originally surnamed He but was adopted by his maternal grandfather, the Northern Han Emperor Liu Chong and granted the imperial surname Liu. Liu Jiyuan granted the imperial surname to the Han Chinese general Yang Ye and adopted him as a brother. Under the protection of the Khitan Liao dynasty, the tiny kingdom survived until 979 when it was finally incorporated into the Song dynasty.

 

후진을 공격하고 돌아오다 죽은 거란의 황제에 의해 생긴 권력의 공백은 947년 후한을 세운 또 다른 사타족 유지원에 의해 메워졌다. 수도는 비앙(카이펑)에 있었고 나라는 이전과 같은 영토를 가지고 있었다. 유는 재위 1년 만에 사망했고 10대 아들이 뒤를 이었고, 이 매우 짧은 왕조가 후주에 의해 멸망했을 때 2년 이상 통치할 수 없었다. 후한의 잔당들은 전통적인 사타 투르크의 거점인 산시로 돌아와 북한을 세웠다. 마지막 북한의 황제인 류지원은 원래 허씨였지만 그의 외할아버지 류종에게 양자로 입양되어 유씨 성을 부여하였다. 류지원은 한족 장군 양예에게 황제 성을 하사하고 그를 형제로 삼았다. 거란 요의 보호 아래, 이 작은 왕국은 979년까지 존속하다가 마침내 송나라에 편입되었다.

 

 

<< Song dynasty >>

 

By 960, most of the ethnic-Shatuo members had assimilated with Han Chinese.

 

960년까지 샤타족 대부분은 한족과 동화되었다.

 

Shatuo Turks that remained on the steppes were eventually absorbed into various Mongolic or Turkic tribes. From the 10th to 13th centuries, Shatuo remnants possibly joined Mongolic-speaking Tatar confederation in the territory of the modern Mongolia, and became known as Ongud or White Tatars branch of the Tatars.[28][29]

 

스텝에 남아있던 Shatuo Turks은 결국 다양한 몽고족과 투르크족으로 흡수되었다. 10세기부터 13세기까지 사타 잔당은 현대 몽골의 영토에서 몽고어를 사용하는 타타르 연합에 가입하여, 타타르족의 Ongud or White Tatars branch로 알려지게 되었다.

 

 

<< Physical appearance >>

 

Contemporary records of the Shatuo describes some Shatuo men as having deep set eyes and whiskers as well as lithe bodies and a light complexion. Centuries later, the Mongols referred to the descendants of the Shatuo as "White Tartars."[13]

 

사타에 관한 동시대 기록에 따르면, 어떤 사타 남성은 눈이 깊고 수염이 나 있으며, 몸이 가볍고 안색이 밝다고 한다. 몇 세기 후 몽골인들은 사타의 후손들을 "White Tartars." 라고 불렀다.

 

 

<< Religion >>

 

The early Shatuo seem to have practiced some aspects of Manichaeism alongside their reverence for spirits and divination. They also believed in a "Heavenly God" or "Sky God" like other nomadic peoples. The Shatuo were also influenced by Buddhism in their sculptural artworks.[30]

 

초기 사타는 영혼과 점괘에 대한 숭배와 함께 마니교의 일부 측면을 실천한 것으로 보인다. 그들은 또한 다른 유목민들처럼 "Heavenly God" or "Sky God" 을 믿었다. 사타도 조각 작품에서 불교의 영향을 받았다.

 

 

<< Surnames of Shatuo >>

 

* Li ()

* Zhuye (朱耶) ~ Zhuxie (朱邪)

* Zhu ()

* Sha-Jin (沙金)

* Sha ()*

* Liu ()*

 

 

 

 

* 후량시대 오대십국

- 당나라는 907년에 멸망하여 후량으로 대체되었다. 사타는 현재 산시(山西)로 알려진 지역에 당나라 때 그들만의 진 공국을 가지고 있었고, 883년 당나라에 의해 영지로 주어졌고, 907년 당나라가 멸망한 후에도 살아남았다. 

 

 

* 후당시대 오대십국

- 923년 이극용의 아들 이존욱은 후량을 멸망시키고 후당을 세웠다.

 

 

* 후진시대 오대십국

- 후당은 936년 역시 사타족인 석경당이 한족 후당 황제 이종가에 맞서 성공적으로 반란을 일으켜 후진 왕조를 세우면서 막을 내렸다.

 

 

* 후한시대 오대십국

- 947년 또 다른 사타족 유지원이 후한을 세웠다.

 

 

* 후주시대 오대십국

 - 후한의 잔당들은 전통적인 사타 투르크의 거점인 산시로 돌아와 북한을 세웠다. 

-  979년 북한은 송나라에 편입되었다.

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